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  • Widening income and knowledge inequalities have led to growing expectations for universities to integrate social innovation in their core missions as a response to societal problems. This systematic review of literature provides an overview of the state-of-the-art of knowledge on the role of the university in enabling social innovation through its missions of teaching, research and third mission. It also identifies knowledge gaps in the field. A bibliometric approach wasused to identify and analyze books, journal articles and reports examining factors driving social innovation activities at universities, organizational and insitutional change to accommodate such activities as well as their impact. The review reveals that the literature on university engagement in socially-oriented activities as part of the third mission of the university is conceptually well developed and a growing field of inquiry. It also points to gaps in the knowledge base; relatively few studies address issues related to institutional change and incentive structures that influences the ability of universities to engage in social innovation. Likewise, impact studies on social innovation activities at universities are scarce. Further research that builds an impact measurement framework would support the process of integrating social innovation activities in the three missions of the university.

  • La dernière décennie a été marquée par une croissance mondiale du nombre d’initiatives d’innovation sociale lancées dans le secteur universitaire. Ces initiatives visent à résoudre des problèmes sociaux complexes et à induire des changements institutionnels et systémiques. Cette poussée de l’activité d’innovation sociale se produit sans une base de connaissances empiriques bien développée. Nous y contribuons en fournissant une description et une analyse complètes de toutes les initiatives d’innovation sociale auxquelles participe le secteur universitaire canadien, de leurs caractéristiques et du paysage qu’elles constituent. Résultats notables: près de la moitié des 96 universités canadiennes sont associées à au moins une initiative; de nombreuses initiatives sont interdisciplinaires et mettent l’accent sur la résolution de problèmes en collaboration avec des secteurs extérieurs à l’université; Les agences gouvernementales et les fondations caritatives sont les sources de financement les plus courantes. Les résultats suggèrent: il existe un potentiel de croissance de l’innovation sociale dans le secteur; il y a moins de liens internes et de regroupement d’initiatives que ne le recommande la théorie de l’innovation; l’accent mis sur la collaboration extérieure rejoint la «troisième mission» des universités, qui existe depuis longtemps, mais les innovateurs sociaux ont des objectifs, des méthodes et des processus distincts pour mener à bien cette mission. Nous concluons avec les orientations pour les recherches futures. Keywords / Mots clés: Universities; Higher education; Social innovation; Community engagement; Service mission; Social change; Canada / Universités; Établissements d’enseignement supérieur; Innovation sociale; Engagement communautaire; Mission de service; Changement social; Canada

Dernière mise à jour depuis la base de données : 18/07/2025 13:00 (EDT)