Votre recherche

3. Recherche et développement

Résultats 4 ressources

  • Cet ouvrage collectif a comme objectif de mettre en lumière le travail mené par les personnes et les organisations qui s’engagent à construire le futur en devenant des codéveloppeurs, acceptant par là même qu’elles ne possèdent qu’une partie des connaissances nécessaires aux projets qu’elles portent et bâtissent. Pour répondre à des besoins sociétaux de plus en plus complexes, de multiples institutions publiques et privées expérimentent ces nouveaux modes d’action inclusifs, qui consistent à travailler avec les parties prenantes des projets plutôt que de travailler pour celles-ci, afin d’ériger des biens communs et de s’assurer de leur usage. L’innovation collective : quand créer avec devient essentiel explore ces pratiques novatrices qui conjuguent audace, diversité et réalisme. Les projets dont il est question touchent à la ville, à la santé, au droit, au tourisme, au développement international, au commerce, à la technologie et à la recherche. Après avoir traité de l’innovation collective et de ses représentations, le livre aborde ses enjeux et ses échelles d’action, décortique certains dispositifs déployés pour créer avec et discute des rôles des acteurs engagés dans ces démarches. Ensuite, cinq expériences sont analysées par leurs participants, et les derniers textes portent sur les limites et les difficultés associées aux systèmes ouverts. Le présent ouvrage se veut une invitation à parcourir différentes facettes de ces innovations vivifiantes qui façonnent pas à pas l’avenir de la Terre.

  • Creative collaboration happens when a creative process is undertaken by two or more individuals, teams, entities, or organizations for a project or challenge of common concern. Typically, the project is too challenging to be undertaken alone; and if done satisfactorily, the outcome is would be both novel and useful. Members can collaborate either physically or remotely through electronic (online creative collaboration) or other means at all or different phases of the project.

  • Some see universities as a possible source of solutions to enable a sustainable transition and overcome societal challenges. Findings from three multisite case studies of Desis Labs, FabLabs, and Science Shops shed light on how universities can help empower communities and solve societal challenges locally. Adopting a sociotechnical and flat relational perspective inspired by science and technology studies (STS), we focus on the material and spatial aspects of how these spaces are configured, thereby ensuring practical relevance for policy makers and practitioners. Applying an analytical generalization methodology, we condense the qualitative data into a typology of three ideal space-types (i.e. affording, mediating, and impact-oriented) that represent specific configurations of actors, researchers, students, communities, spaces, infrastructure, equipment, facilitators, etc. The ideal space-types empower communities in different ways, require different resources to create and operate, and translate differently into specific local contexts.

  • This paper explores the governance of social innovation throughout quadruple helix partnerships between civil society, business, government, and academic actors. Particular attention is given to the participation of universities in such partnerships as an expression of public and community engagement under broad third mission goals. Quadruple helix partnerships may favour the governance of projects aiming at social innovation, but conflicts and drawbacks can hinder the alignment of partners’ contributions. To tackle this issue, we develop a conceptual framework that points out four key phases in such governance processes: i) identification of a common nexus, ii) building of shared strategies, iii) implementation, and iv) learning feedbacks. We apply this framework to three Italian projects under the new EU Urban innovative actions’ program. Different alignment pathways and barriers in the governance process emerge and are discussed. The results show that quadruple helix partnerships for social innovation work smoothly if a solid common nexus between partners is in place. The University is used as a focal actor to understand the mechanisms underpinning each phase and the role it may play in such partnerships.

Dernière mise à jour depuis la base de données : 18/07/2025 05:00 (EDT)