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  • À seulement dix ans de l’échéance fixée pour atteindre les Objectifs de développement durable (ODD), les agences et organisations de développement ont besoin d’innover rapidement dans leurs approches en matière de processus décisionnels et de résolution des problèmes. De nouveaux enseignements et de nouvelles conceptions, nés des usages émergents des technologies, peuvent servir de vecteurs à certaines innovations. Ce document d’orientation applique le nouveau paradigme des intelligences – qui comprend l’intelligence des données, l’intelligence artificielle, l’intelligence collective et l’intelligence incorporée – pour présenter une vue d’ensemble des risques et bénéfices associés à différents usages émergents des technologies aux praticiens du développement ainsi qu’aux responsables et décideurs politiques. Ces analyses sont, dans la mesure du possible, illustrées d’exemples issus du terrain. Nous recommandons dans ce Policy Paper de créer un cadre décisionnel pour aider les praticiens à déterminer s’ils doivent investir dans des technologies émergentes et comment ces dernières peuvent être efficacement mises au service des objectifs de développement. Cette première itération du cadre décisionnel cherche à définir précisément les objectifs de développement pertinents tout en prenant en compte le contexte existant avant d’aborder la question des solutions en évaluant la maturité, les défis, les implications financières et les risques posés par l’usage des technologies, ainsi que la présence de facteurs limitants et de catalyseurs qui pourraient en moduler l’impact et l’adéquation.

  • À seulement dix ans de l’échéance fixée pour atteindre les Objectifs de développement durable (ODD), les agences et organisations de développement ont besoin d’innover rapidement dans leurs approches en matière de processus décisionnels et de résolution des problèmes. De nouveaux enseignements et de nouvelles conceptions, nés des usages émergents des technologies, peuvent servir de vecteurs à certaines innovations. Ce document d’orientation applique le nouveau paradigme des intelligences – qui comprend l’intelligence des données, l’intelligence artificielle, l’intelligence collective et l’intelligence incorporée – pour présenter une vue d’ensemble des risques et bénéfices associés à différents usages émergents des technologies aux praticiens du développement ainsi qu’aux responsables et décideurs politiques. Ces analyses sont, dans la mesure du possible, illustrées d’exemples issus du terrain. Nous recommandons dans ce Policy Paper de créer un cadre décisionnel pour aider les praticiens à déterminer s’ils doivent investir dans des technologies émergentes et comment ces dernières peuvent être efficacement mises au service des objectifs de développement. Cette première itération du cadre décisionnel cherche à définir précisément les objectifs de développement pertinents tout en prenant en compte le contexte existant avant d’aborder la question des solutions en évaluant la maturité, les défis, les implications financières et les risques posés par l’usage des technologies, ainsi que la présence de facteurs limitants et de catalyseurs qui pourraient en moduler l’impact et l’adéquation.

  • Interest in social innovations (SIs) from both the academic and the policy side is growing. Nonetheless, we still know little about which sustainable development goals (SDGs) SIs already address. Furthermore, only little is known about who the innovators developing and implementing SIs are. In this paper, we aim to bring more clarity and structure to the field of SIs. Firstly, a systematic literature review was conducted, before a content analysis was used to analyze the definitions used with regard to similarities. Secondly, all case studies described in the reviewed articles were then further systematically analyzed in order to identify the social or environmental problems addressed and the innovators involved. For the purpose of classifying the diverse types of problems, we used the globally known and broadly accepted 17 sustainable development goals (SDGs). Results showed that most SI case studies deal with an improvement of health and well-being. Furthermore, our study illustrates that there is a pronounced difference in the focus of SIs between developing and developed countries. Concerning the innovators, our results indicate that five types of innovators are fundamentally involved in developing and implementing SIs: social entrepreneurs, NGOs and non-profits, public institutions, civil society, firms, and social enterprises. Our definition analysis as well as the identification and classification of the innovators and addressed social needs bring much-needed clarity and structure to the field. However, our systematic review shows that SI is still in its infancy and it will be interesting to see where the field will head.

  • Responsible Innovation in Health (RIH) represents an emerging Science, Technology and Innovation (STI) approach that could support not only the Sustainable Development Goal (SDG) “Good health and well-being” but also other SDGs. Since few studies have conceptualized the relationships between RIH and the SDGs, our goal was to inductively develop a framework to identify knowledge gaps and areas for further reflections. Our exploratory study involved: (1) performing a web-based horizon scanning to identify health innovations with responsibility features; and (2) illustrating through empirical examples how RIH addresses the SDGs. A total of 105 innovations were identified: up to 43% were developed by non-profit organizations, universities or volunteers; 46.7% originated from the United States; and 64.5% targeted countries in Africa, Central and South America and South Asia. These innovations addressed health problems such as newborn care (15.5%), reduced mobility and limb amputation (14.5%), infectious diseases (10.9%), pregnancy and delivery care (9.1%) and proper access to care and drugs (7.3%). Several of these innovations were aligned with SDG10-Reduced inequalities (87%), SDG17-Partnerships for the goals (54%), SDG1-No poverty (15%) and SDG4-Quality education (11%). A smaller number of them addressed sustainable economic development goals such as SDG11-Sustainable cities and communities (9%) and SDG9-Industry and innovation (6%), and environmental sustainability goals such as SDG7-Affordable and clean energy (7%) and SDG6-Clean water and sanitation (5%). Three examples show how RIH combines entrepreneurship and innovation in novel ways to address the determinants of health, thereby contributing to SDG5 (Gender), SDG10 (Inequalities), SDG4 (Education) and SDG8 (Decent work), and indirectly supporting SDG7 (Clean energy) and SDG13 (Climate action). Further research should examine how alternative business models, social enterprises and social finance may support the STI approach behind RIH.

Dernière mise à jour depuis la base de données : 18/07/2025 13:00 (EDT)